Leids Museum Debat
Onderwijs op maat

Leids Museum Debat: Academische Denk- en Spreekvaardigheden

In het jaarlijks terugkerende Leids Museum Debat gaan leerlingen van verschillende leeftijden en van verschillende Leidse scholen primair, voortgezet en hoger onderwijs met elkaar in debat in de Leidse Musea. Als docent kun je een training volgen om de kennis en vaardigheden te verwerven waarmee je je leerlingen kunt voorbereiden op deelname. Het Debat wordt georganiseerd door Het Leerlab Academische Vaardigheden en is onderdeel van een project dat de doorlopende leerlijn academische vaardigheden inzichtelijk maakt samen met de Professionele Leergroep van ONZ Historisch Denken en Redeneren - Maken van rubrics voor het omgaan met bronnen. Dit project is een voorbereiding op Leiden Mayflower400 (2020) en Leiden: European City of Science (2022).

Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Marleen Spierings.

Challenging Perspectives

Daag je leerlingen uit om gesmoorde stemmen uit het verleden weer gehoord te maken! We nodigen alle middelbare scholieren uit Leiden en omstreken uit om in 2021 mee te doen in het samen onderzoeken van gesmoorde stemmen, het debatteren over wie in de samenleving bepaalt of een stem gehoord of gesmoord wordt, en het ontwerpen van een nieuw monument voor een bijzonder gesmoorde stem.

Leer Kritisch Denken en Spreken

Challenging Perspectives is een onderwijsproject waarbij onderzoek, debat en ontwerp bij elkaar komen. Het kan in het Nederlands, maar ook in het Engels in een tweetalig traject. We werken samen met scholen in andere landen, o.a. Plymouth (UK) en Plymouth (USA). Leerlingen kunnen in teams van drie mee doen in de leeftijdcategorieën 11-14 en 14-18. Docenten hebben een coachende rol en ontvangen training en materialen om die rol te vervullen. Het is mogelijk om het hele project mee te draaien of in een or meer van de drie onderdelen:

Hoe kunnen we leerlingen helpen om betekenis te geven aan hun wereldburgerschap in deze complexe tijd? Hoe kan het onderwijs bijdragen aan hun begrip van waarheidsvinding? Welke verschillende invalshoeken en perspectieven spelen hierbij een rol? Onze focus ligt op identiteit, geschiedenis, de maatschappij en diversiteit.

 

Challenging Perspectives: geef je hier op en maak contact met ons.

 

BELANGRIJKE DATA en AANMELDEN HIER

  • 19 januari 2021 - Masterclass Objectwijs
  • 10 februari 2021 - Debat Workshop en Lancering Challenging Perspectives
  • 14 juni 2021 - Museum Debat 'Gesmoorde Stemmen'', 14-18-jarigen in RMO, Leiden
  • 23 juni 2021 - Museum Debat 'Onkruid Moet Weg', 10-14-jarigen Hortus botanicus
  • 1 september 2021 - Aanmelden VO Leiden EU City of Science 'Challenging Perspectives' Internationaliseringsproject in het Engels
  • 11 oktober 2021 - Museum Debat 10-14-jarigen Boerhaave 'Een museum zou meer replica's dan echte museumobjecten moeten tentoonstellen'
  • 10 november 2021 - Finale Design Thinking Challenge
  • 24 maart 2022 - Museum Debat vmbo Rijksmuseum van Oudheden 'Mummies en Roofkunst'
  • 13 juni 2022 - Museum Debat Volkenkunde 'Culturele Diversiteit' 10-14-jarigen
  • 22 juni 2022 - Museum Debat Naturalis 'Welkom exoten' en 'Uitgestorven dieren terugbrengen' 14-18-jarigen
  • 11-15 oktober 2022 - Museum Debat Boerhaave 'DNA' en 'Verplicht Vegetarisch'.

Door deze website te gebruiken accepteert u de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid.

OK