Relevante literatuur

Sociale media geen oorzaak maar gevolg problemen
Veel gebruik van sociale media is waarschijnlijk geen oorzaak van psychische problemen, eenzaamheid en slaapproblemen, maar een gevolg. Daarop wijst een onderzoek van de universiteiten van Tilburg en Pavia en het onderzo...

Optimaliseren van het onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong in de reguliere kleuterklassen
Afstudeerscriptie Esther Visser bij Toegepaste Psychologie

Islamitisch basisonderwijs in Nederland

Leesstrategieën met de hele klas
Leerlingen die in de klas hebben geleerd hoe ze leesstrategieën moeten inzetten, blijken beter te scoren op begrijpend lezen, zo wijst onderzoek van de Universiteit Twente uit. Ook op de lange termijn blijven leerlingen...

Nieuw Puberbrein Onderzoek
Pubers denken niet alleen maar aan zichzelf: promotieonderzoek van Rosa Meuwese

Meer inbreng in de klas werkt motiverend bij Vmbo´ers
Onderzoek van onderwijskundige Karin Smit

Veilige School
Gespreksleidraad school en politie

Doelgericht professionaliseren: formatieve toetscompetenties met effect
Deze review heeft als kernvraag: Wat DOET de docent concreet in de klas als hij/zij effectieve formatieve toetspraktijken realiseert?

Ondernemen in het MBO
Uitkomsten van NRO onderzoek: ondernemerschapsonderwijs draagt bij aan het zelfvertrouwen van studenten, het benutten van kansen, oplossingsgerichtheid en doorzettingsvermogen.

Metacognitie
Presentatie van Dr. Marcel Veenman