Relevante literatuur

Open sfeer in de klas stimuleert maatschappelijke betrokkenheid
De leraar kan een oefenplaats bieden om ingewikkelde en moeilijke maatschappelijke gesprekken te voeren. Lees hier meer over het onderzoek waarmee Frank Wanders promoveerde aan de UvA.

Passend onderwijs voor dubbel-bijzondere (hoog)begaafde leerlingen
Fabels en feiten over (het voorkomen van) frustratie van talent. Lees hier het eindverslag van het NRO-project, welke is geschreven voor iedereen met interesse voor Passend Onderwijs aan dubbel-bijzondere leerlingen: le...

Sociale media geen oorzaak maar gevolg problemen
Veel gebruik van sociale media is waarschijnlijk geen oorzaak van psychische problemen, eenzaamheid en slaapproblemen, maar een gevolg. Daarop wijst een onderzoek van de universiteiten van Tilburg en Pavia en het onderzo...

Versnellen zonder drempel
Instrument dat kan helpen om een goede beslissing te nemen over versnellen. Ontwikkeld door BCO Onderwijsadvies, IJsselgroep educatieve dienstverlening & Centrum voor begaafdheidsonderzoek Nijmegen.

Verrassend Passend deel 2
Passend Onderwijs in de Praktijk: De Leidse Aanpak en De Begeleiding van Dubbel-bijzondere leerlingen in Leiden uitgelicht naast andere voorbeelden uit het land.

Leesstrategieën met de hele klas
Leerlingen die in de klas hebben geleerd hoe ze leesstrategieën moeten inzetten, blijken beter te scoren op begrijpend lezen, zo wijst onderzoek van de Universiteit Twente uit. Ook op de lange termijn blijven leerlingen...

Nieuw Puberbrein Onderzoek
Pubers denken niet alleen maar aan zichzelf: promotieonderzoek van Rosa Meuwese

Meer inbreng in de klas werkt motiverend bij Vmbo´ers
Onderzoek van onderwijskundige Karin Smit

Veilige School
Gespreksleidraad school en politie

Hoe kunnen docenten eigenaarschap bij leerlingen versterken?
Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.