Maatwerk in de klas
Leerlingen in dezelfde klas kunnen onderling verschillen in niveau, voorkennis, interesses, doorzettingsvermogen, angst om te falen, et cetera. Hoe stem je je onderwijs af op al die individuele behoeften? Dr. Fred Janssen (ICLON) ontwikkelde een methode om je lessen zo in te richten dat leerlingen meer maatwerk krijgen. De methode is uitgewerkt in de Talent Education Toolkit Practical Differentiation. Deze Toolkit ondersteunt leraren van alle vakken in het voortgezet onderwijs om in de reguliere les te differentiëren. De Toolkit presenteert de stappen van de methode, maar biedt ook talrijke lesvoorbeelden, in de klas getest door leraren. Een basistoolkit geeft je handvatten om praktisch gedifferentieerde lessen te maken door eenvoudig omdraaien en weglaten van bestaande lesonderdelen. De verdiepende toolkit maakt het mogelijk je gedifferentieerde onderwijsrepertoire uit te breiden naar een meer gepersonaliseerde aanpak.
De Toolkit is het resultaat van samenwerking tussen leraren en wetenschappers in Leiden, Tsjechië en Slovenië onder leiding van Prof. Fred Janssen (ICLON – Universiteit Leiden).
Lees hieronder de brochure met een verkorte weergave van de methode.
